El blog de CatMúsica

Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres, 31 d'octubre de 2014 a les 00:15 h
L'OBC i Quadres d'una exposició
Des de l’Auditori de Barcelona
Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC)
Pablo González, director


L'OBC interpreta els "Quadres d'una exposició" de Mussorgski
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER A tv3 a la carta durant 7 dies des de la seva emissió

Modest P. Mussorgski (1839-1881): Quadres d’una exposició (Orquestració de Maurice Ravel)

Potser una de les coses més agradables que es poden fer és visitar una exposició tot passejant d'un quadre a un altre. Això és el que us proposem avui, amb la música de Modest Mussorgski, que farà volar la nostra imaginació.
Mussorgski va compondre la suite de peces per a piano "Quadres d'una exposició" inspirant-se en l'exposició en homentage al seu amic, pintor i arquitecte, Viktor Hartmann, que havia mort feia poc. El resultat va ser una obra imaginativa i plena d'emoció que va inspirar, anys més tard, el compositor francès Maurice Ravel a orquestrar-la amb un resultat realment brillant. Però Ravel no va ser l'únic compositor que va quedar captivat per la genialitat de la música de Mussorgski i que en van fer una orquestració. Podem citar el mateix Rimski-Korsakov, el cèlebre director Leopold Stokowski i fins i tot una versió rock a càrrec del grup Emerson, Lake & Palmer.
Com a base de la seva obra, Mussorgski va seleccionar un conjunt de 10 dibuixos i aquarel•les. De fet, només tres dels deu quadres de la suite eren realment a l'exposició: el “Ball dels pollets a la closca”, “La cabana sobre potes de gallina”, on viu la bruixa Baba Iaga, i “La gran porta de Kiev”. Mussorgski inicia la suite amb un tema que anomena "Passeig" i que permet representar el mateix recorregut a través de l'exposició.
La versió que us oferim avui és la que van enregistrar els equips de TV3 i Catalunya Música a l'Auditori de Barcelona amb l'OBC dirigida pel seu titular, Pablo González. .
Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres 24 d'octubre de 2014, a les 00:10 h
YUTAKA SADO A BERLÍN (II)
Des de la Berliner Philarmonie
Orquestra Filharmònica de Berlín
Yutaka Sado, director


Fragment de la cinquena simfonia de Xostakóvitx, dirigida per Yutaka Sado
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER A tv3 a la carta durant 7 dies des de la seva emissió

Dmitri Xostakóvitx (1906-1975): Simfonia núm. 5 en re menor, op. 47
Yutaka Sado
Quan el director japonès Yutaka Sado anava a l'escola se li va preguntar quina era l’ambició de la seva vida. Ell va respondre: "Jo vull dirigir la Filharmònica de Berlín". Mentrestant, Yutaka Sado ha fet una carrera impressionant. Va acompanyar a Leonard Bernstein com assistent al festival de música Schleswig-Holstein, i ha col • laborat amb Seiji Ozawa i moltes orquestres de renom.
Avui, aquest somni de joventut de Yutaka Sado es fa realitat en l'extraordinari concert al capdavant de l’Orquestra Filharmònica de Berlín.
La cinquena simfonia de Dmitri Xostakóvitx va representar un abans i un després en l'obra del compositor rus. Xostakóvitx, nascut el 1906, era un dels emblemes musicals de la Unió Soviètica. Les seves obres eren atrevides i contemporànies dintre de l'efervescència revolucionària i Xostakóvitx era reconegut i premiat pels estaments oficials. Però la seva gosadia musical va caure en desgràcia quan Josif Stalin va assistir a l'òpera "Lady Macbeth de Mcensk". Stalin va sortir de l'estrena enfurismat tant pel contingut com per la música. I va aparèixer un article al diari oficial "Pravda" titulat "Caos en lloc de música" acusant Xostakóvitx de formalista. El neguit de poder acabar fins i tot a la presó, va obligar l'autor a retractar-se públicament i oficialment. La conseqüència musical va ser la simfonia número cinc. Una obra definida pel mateix autor com "la resposta creativa d'un artista soviètic a una crítica justificada". La música de Xostakóvitx prenia un rumb nou, més popular i adaptat als gustos del règim. Però la genialitat del músic queda palesa en una simfonia que és un trencaclosques fascinant d'ironia, de crítiques velades i, alhora, de bellesa. .
Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres, 17 d'octubre a les 0.14 h
JUAN DIEGO FLÓREZ i GUSTAVO DUDAMEL (II)
Des del Walt Disney Concert Hall
Orquestra Filharmònica de Los Angeles
Juan Diego Flórez, tenor
Gustavo Dudamel, director


Juan Diego Flórez interpreta la cançó "Alma llanera"
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER A tv3alacarta durant 7 dies des de la seva emissió

José Pablo Moncayo (1912-1958): Huapango
Arturo Màrquez (1950): Danzón núm. 2
Cançons llatinoamericanes


Segona part del concert de Juan Diego Flórez i Gustavo Dudamel. Enregistrat a Los Angeles al Walt Disney Hall i amb l'Orquestra Filharmònica de Los Angeles. Una gala que barreja obertures, àries d'òpera i ritmes llatinoamericans.
Les dues obres simfòniques són de dos autors mexicans: El "Huapango", de José Pablo Moncayo, i "Danzón núm. 2", d'Arturo Márquez. Dues obres representatives de la música nacionalista mexicana i que tan bé li escauen al director veneçolà Gustavo Dudamel.
El tenor Juan Diego Flórez interpreta cançons del repertori popular llatinoamericà. I, com a final de festa, dos bisos: “La donna è mobile”, de “Rigoletto”, i l’ària “Ah! mes amis”, de “La noia del Regiment”, amb els famosos 9 “do” de pit que Flórez canta amb una gran precisió i facilitat vocal. .
Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres 10 d'octubre a les 0.23 h
YUTAKA SADO A BERLÍN (I)
Des de la Berliner Philarmonie
Orquestra Filharmònica de Berlín
Raphael Haeger, Simon Rössler, Franz Schindlbeck, Jan Schlichte, Wieland Welzel, percussions
Yutaka Sado, director


Fragment de l'obra de Takemitsu, dirigida per Yutaka Sado
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER A tv3 a la carta durant 7 dies des de la seva emissió

Toru Takemitsu (1930-1996): De mí flueix allò que anomenes temps
Yutaka Sado
El director japonès Yutaka Sado, al davant de l'Orquestra Filharmònica de Berlín, ens porta música de la seva pàtria: L'obra "De mi flueix allò que anomenes temps", de Toru Takemitsu, el compositor japonès més famós a nivell internacional.
La peça, inspirada en la filosofia “zen” i amb una forta influència de les idees de John Cage, té cinc percussionistes solistes. L’obra, però, no està tractada com una exhibició rítmica, sinó com un calidoscopi d’accents i timbres delicats. Cadascun dels percussionistes va vestit amb un color diferent, que simbolitza un element: el blau, aigua; vermell, foc; groc, terra; verd, vent, i blanc, el cel.
L'enregistrament que veureu a continuació està fet a la Sala Filharmònica de Berlín on la situació dels solistes a l’escenari conforma una posada en escena força original. .
Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres, 3 d'octubre a les 0.47 h.
JUAN DIEGO FLÓREZ i GUSTAVO DUDAMEL (I)
Des del Walt Disney Concert Hall
Orquestra Filharmònica de Los Angeles
Juan Diego Flórez, tenor
Gustavo Dudamel, director


Juan Diego Flórez interpreta la cançó "La flor de la canela"
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER A tv3alacarta durant 7 dies des de la seva emissió

Gioacchino Rossini (1792-1868): Obertura de “La garsa lladre”, “Semiramide” i altres
Chabuca Granda (1920-1983): La flor de la canela
Agustin Lara (1900-1970): Granada
Juan Diego Florez i Gustavo Dudamel
Primera part d'una gran gala. El Perú i Veneçuela des del Walt Disney Hall de Los Angeles, la trobada de dos grans artistes i amics: Juan Diego Flórez i Gustavo Dudamel.
Aquest concert obria la segona temporada de Dudamel com a director titular de l'Orquestra Filharmònica de Los Angeles. El director veneçolà va triar un programa amb obertures i àries al costat de cançons d'origen llatinoamericà que es mesclen amb la mateixa naturalitat que flueix la veu de Juan Diego Flórez.
Us convidem a gaudir d'aquest deliciós recital amb l'extraordinària veu de Juan Diego Flórez i l'habitual energia de Gustavo Dudamel. .
Categoria: Programació
Escrit per: Pep Mira
Divendres, 26 de setembre a les 00.35 h
Una vetllada amb Mahler
Des del Davies Symphony Hall de San Francisco
Thomas Hampson, baríton
Orquestra Simfònica de San Francisco
Michael Tilson Thomas, director


Thomas Hampson interpreta les "Cançons del company errant"
PODEU VEURE EL CONCERT SENCER a tv3alacarta durant 7 des de la seva emissió

Gustav Mahler (1860-1911)
"Cançons del company errant"
"Adagietto" de la simfonia núm. 5 en do# menor
"Scherzo" de la simfonia núm. 7 en si menor
"Rondo burleske" de la simfonia núm. 9 en Re Major
Michael Tilson i Thomas Hampson
Gustav Mahler va dir la frase: “El meu temps arribarà”, davant de la incomprensió amb què sovint era rebuda la seva música. Efectivament, el temps de Mahler ha arribat: La seva música ofereix un viatge emocional i espiritual únic que ha penetrat fortament en la sensibilitat dels nostres temps.
Michael Tilson Thomas, director musical de l'Orquestra Simfònica de San Francisco ens porta a una jornada guiada pel món de Gustav Mahler.
El baríton nord-americà Thomas Hampson, interpreta les “Cançons d’un company errant” (Lieder eines fahrenden Gesellen) i l’orquestra, dirigida per Michael Tilson Thomas ens interpreta tres moviments de tres simfonies: el famós “Adagietto” de la 5a, conegut per la pel•lícula “Mort a Venècia” de Visconti, l’“Scherzo” de la 7a i el “Rondó burlesque” de la seva última simfonia completada, la 9a.
Abans de cada peça, el director Michael Tilson Thomas, ens fa una breu explicació.
Us convidem a gaudir amb nosaltres d’aquesta vetllada amb Mahler. .
Categoria: General
Escrit per: Pep Mira
CATMÚSICA al 33 FEM VACANCES!
Durant els mesos d'estiu no fem emissions pel canal 33.
Us convidem a visitar l'arxiu de concerts de TV3 a la carta.
Des del nostre blog us anirem recomanant algun dels nostres millors concerts

Nova Catalònia.
Concert d’homenatge a Joan Manén
Concert de l'Onze de Setembre al Palau
Des del Palau de la Música Catalana
Orquestra Simfònica Camerata XXI
Daniel Blanch, piano
Beatriz Jiménez, soprano
Cor de la FCEC

NOVA CATALÒNIA. Homenatge a Joan Manén



Joaquim Cassadó (1867-1926): Hispania, per a piano i orquestra
Joan Manén (1883-1971): Tres Cançons populars catalanes
Rafael Martínez i Valls(1868-1946): Cançó d'amor i de guerra - La Legió d'honor
Enric Morera (1865-1942) / Àngel Guimerà (1845-1924): La Santa Espina
Joan Manén (1883-1971): Nova Catalònia
Francesc Alió (1862-1908): Els Segadors

Joan Manén i Planas és un compositor i violinista barceloní que no ha format, fins ara, part del repertori habitual de les nostres sales de concert. Avui, però, tenim l’ocasió de gaudir de la seva música, en el concert enregistrat pels equips de TV3 al Palau de la Música Catalana l’Onze de Setembre passat.
La primera obra del concert és "Hispania" de Joaquim Cassadó. L’obra, un concert per a piano i orquestra, va ser estrenada a París el 1911 i evidencia el mestratge compositiu de l’autor. Joaquim Cassadó era el pare d'Agustí i Gaspar Cassadó, violinista i violoncel·lista, respectivament, de renom tot dos.
Xavier Puig, director

Xavier Puig
Escoltarem també, interpretades per la soprano Beatriz Jiménez, tres cançons populars catalanes harmonitzades per Joan Manén, dues de les àries més populars de Martínez i Valls i la sardana la “Santa Espina” d’Enric Morera, en la versió original.
“Nova Catalònia”, de Joan Manén, és l’obra que dóna títol al concert. Es tracta d’una composició simfònica en quatre moviments de grans dimensions. Manén la va compondre als 17 anys. Es va estrenar el 1903 i denota ja un gran nivell musical, molt influenciat per l’obra de Richard Strauss. Joan Manén va ser un violinista precoç, pianista, compositor, director d’orquestra, escriptor, promotor de concerts i constructor del seu propi auditori, que mai no va poder acabar per problemes econòmics...
El material musical de “Nova Catalònia” és una gran glossa de la cançó dels “Segadors”. Acompanyant-la, s’hi troben una gran quantitat de tonades populars catalanes: “La filla del marxant”, “el Noi de la Mare”, “El gegant del Pi”, "El desembre congelat" i unes quantes més. Un concert amb unes quantes descobertes musicals ben nostres. .
Categoria: General
Escrit per: Pep Mira
CATMÚSICA al 33 FEM VACANCES!
Durant els mesos d'estiu no fem emissions pel canal 33.
Us convidem a visitar l'arxiu de concerts de TV3 a la carta.
Des del nostre blog us anirem recomanant algun dels nostres millors concerts

West Side Story, a dues bandes
Des de la sala Pau Casals de l'Auditori de Barcelona
Banda Municipal de Barcelona
Banda de l'ESMUC (Escola Superior de Música de Catalunya)
Shoichiro Hokazono, bombardí
Salvador Brotons, director


WEST SIDE STORY, A DUES BANDES


Leonard Bernstein (1918-1990): Candide, suite - West Side Story, suite de danses
Marcel Kentsubitsch (1952): Legend
Philip Sparke (1951): Harlequin
Frank Ticheli (1958): Blue Shades
Salvador Brotons
Un concert brillant: Dues grans bandes juntes a l’escenari interpretant una de les gran obres dels nostres temps: “West Side Story” amb els músics de la Banda Municipal de Barcelona i la Banda de l’ESMUC, dirigits per Salvador Brotons.
Alhora, la descoberta d’un instrument, el bombardí, que de les darreres files de l’escenari passa al davant mostrant tota la seva capacitat musical. I més, si l’intèrpret és el solista japonès Shoichiro Hokazono que ens sorprendrà amb dues obres: “Legend” i “Harlequin”.
Un concert espectacular, amb un centenar d’intèrprets de vent des de la Sala Pau Casals de l’Auditori de Barcelona plena a vessar d’un públic entusiasmat. .
Categoria: General
Escrit per: Pep Mira
CATMÚSICA al 33 FEM VACANCES!
Durant els mesos d'estiu no fem emissions pel canal 33.
Us convidem a visitar l'arxiu de concerts de TV3 a la carta.
Des del nostre blog us anirem recomanant algun dels nostres millors concerts

Catalunya Música i l’Orquestra Simfònica del Vallès
Concert especial 25 anys
Des del Palau de la Música Catalana
Orquestra Simfònica del Vallès
Christian Lindberg, trombó
Rubén Gimeno, director


CONCERT ESPECIAL 25 ANYS. Catalunya Música i l'O. S. del Vallès


Joan Vives i Sanfeliu (1953): Sintonia de Catalunya Música
Christian Lindberg (1958): Mandrake in the Corner
Tres fanfares per a l'Orquestra Simfònica del Vallès
Leopold Mozart (1719-1787): Concert per a trombó i orquestra
Ludwig van Beethoven (1770-1827): Simfonia núm. 7 en La Major, op.92
Christian Lindberg
En el Palau de la Música, el dia 26 de maig de 2012, l’Orquestra Simfònica del Vallès i Catalunya Música van celebrar de manera conjunta els 25 anys. L’Orquestra interpreta obres de Lindberg, Leopold Mozart i la setena Simfonia de Beethoven, que va ser la primera obra que van tocar. També s’interpreten les tres fanfares finalistes del concurs que l’orquestra ha organitzat amb motiu dels 25 anys. Són "Call the Adventure" d'Aaron Kenny, "Tres cavallers de la terra blanca" de Vicent Pérez i Esteban, que va ser la fanfara guanyadora i, finalment, "Commemoració" de Javier Martínez Campos.
El solista convidat i artista resident de la temporada és Christian Lindberg, un dels millors intèrprets de trombó del moment.
.
Categoria: General
Escrit per: Pep Mira
CATMÚSICA al 33 FEM VACANCES!
Durant els mesos d'estiu no fem emissions pel canal 33.
Us convidem a visitar l'arxiu de concerts de TV3 a la carta.
Des del nostre blog us anirem recomanant algun dels nostres millors concerts

Toldrà i els seus hereus
2n Festival de Pasqua de Cervera
Des del Paranimf de la Universitat de Cervera
Orquestra Simfònica Julià Carbonell de les Terres de Lleida
Elena Copons, soprano
Alfons Reverté, director


TOLDRÀ i ELS SEUS HEREUS


Eduard Toldrà (1895-1962): Empúries – Ave Maria – A l’ombra del lledoner - Vilanovina
Josep L. Guzmán Antich (1954): Confidències a Antonio Machado
David Esterri (1970): Duniazad
Alfons Reverte
“Toldrà i els seus hereus” és el títol del concert inaugural del segon Festival de Pasqua de Cervera. Un homenatge al mestre Toldrà, que la soprano Elena Copons i l’Orquestra Julià Carbonell de les Terres de Lleida, dirigida pel seu titular Alfons Reverté, van fer al Paranimf de la Universitat de Cervera.
Toldrà s’havia iniciat com a violinista, va fundar el Quartet Renaixement, amb el que va obtenir grans èxits. També va ser professor d’aquest instrument i director d’orquestra. L’any 1944 va fundar l’Orquestra Municipal de Barcelona (i que després esdevindria l'Orquestra Ciutat de Barcelona - OCB) i que va dirigir fins al 1962, any de la seva mort.
En el concert podem gaudir de tres obres de Toldrà: l’Ave Maria en una versió per orquestra que no s'havia escoltat abans, el cicle de cançons “L’ombra del Lledoner”, amb text de Tomàs Garcés i la sardana “Empúries”.
La seva influència arriba fins als nostres dies i la prova en són les dues obres que dos compositors de les terres de Lleida ens presenten. Un és David Esterri que estrena l’obra Duniazad, una peça simfònica encàrrec de la mateixa orquestra. L’altre és Josep Lluís Guzmán-Antich amb l’obra “Confidències a Antonio Machado” un “lied” simfònic per a soprano i orquestra basat en un poema de Joan Oliver (Pere Quart) .




Entrades anteriors  

Benvinguts a Catmúsica!
Us convidem a compartir cada setmana una estona de bona música. Perquè al 33 la música també es viu i es veu intensament. Concerts i recitals des de les millors sales de concerts, que faran d’aquesta experiència un moment emocionant...
Us hi espero!